Aby ste si udržali konkurencieschopnosť, denne tvrdo pracujete na poskytovaní kvalitných logistických služieb svojim zákazníkom. To je nevyhnutné na zabezpečenie ich lojality, a tým aj vašej ziskovosti v strednodobom horizonte. Druhou logistickou výzvou, ktorá poháňa mnohých odborníkov v tomto odvetví, je hľadanie spôsobu, ako optimalizovať logistické náklady s cieľom zvýšiť ziskovosť v krátkodobom horizonte. Poďme sa teda dnes porozprávať o logistických nákladoch! Tu je desať spôsobov, ako môžete reorganizovať svoj rozpočet a optimalizovať logistické náklady v celom dodávateľskom reťazci.
Lepšie zorganizujte svoj sklad
Prvým spôsobom, ako optimalizovať logistické náklady, je organizácia vášho skladového systému. Cieľom je získať skladový priestor, ale aj zefektívniť vychystávanie a skrátiť čas prípravy objednávok, aby ste mohli optimalizovať každodennú prevádzku.
Ako teda postupovať?
V prvom rade musíte zaviesť spôsob skladovania, ktorý je vhodný pre vaše výrobky a vaše podnikanie. Môžete sa rozhodnúť pre:
- Metódu ABC (Activity Based Coasting), ktorá zahŕňa skladovanie tovaru podľa toho, ako často sa objednáva.
- Metódu FIFO (First In – First Out), ktorá spočíva v umiestnení výrobkov, ktoré boli nedávno naskladnené, čo najbližšie k miestu vychystávania objednávok. Je vhodná najmä na skladovanie výrobkov podliehajúcich skaze.
- LIFO (Last In – First Out), opačná metóda k metóde FIFO.
Mali by ste tiež dbať na inštaláciu vertikálnych úložných systémov, aby ste ušetrili ešte viac podlahovej plochy. To zahŕňa výber regálov, ktoré sú prispôsobené veľkosti vašich zásob, a inštaláciu skladovacích systémov, ktoré optimalizujú vychystávanie. Medzi ne patria zásobníky na malé voľne ložené výrobky.
Predvídajte svoju činnosť a optimalizujte zásoby
Ide o predvídanie predaja vašej spoločnosti, najmä vo vzťahu k objednávkovým špičkám (sezóna a sviatky na konci roka, výpredaje atď.). Vďaka tejto logistickej stratégii máte včasný prehľad o svojich zásobách, takže sa môžete vyhnúť nadmerným zásobám a znížiť mieru nepredaného tovaru. Takto môžete riadiť svoje zásoby viac just-in-time alebo dokonca v reálnom čase, čo vám umožní znížiť skladovací priestor podľa aktuálnych potrieb v priebehu roka.
Ako teda postupovať?
Nainštalujte si do skladu software na prognózovanie predaja. Je vybavený vrstvou prediktívnej umelej inteligencie a umožňuje vám prispôsobiť operácie dodávateľského reťazca potrebám trhu.
Automatizujte správu objednávok
Spravujte zásoby podľa objednávok, vytvárajte skladové zoznamy, objednávkové formuláre, faktúry, inventúry… To všetko sú úlohy, ktoré od vašich logistických operátorov vyžadujú, aby trávili čas čisto administratívnymi úlohami, pri ktorých majú malú pridanú hodnotu a pri ktorých môžu robiť chyby. Automatizáciou správy objednávok im umožníte sústrediť sa na zadávanie objednávok v sklade alebo prípravu zásielok. Výsledok: klesne chybovosť vašich objednávok a oni môžu mať priamy vplyv na spokojnosť vašich zákazníkov.
Ako teda postupovať?
Vyberte si systém Warehouse Management System (WMS) prispôsobený vášmu podnikaniu. Ide o software, ktorý automatizuje celé riadenie vašej logistiky, od spracovania objednávok až po expedíciu. Uistite sa, že ste si vybrali software, ktorý je možné v priebehu rokov aktualizovať, aby držal krok s rastom vášho podnikania.
Zrýchlite vychystávanie objednávok
Zvýšenie rýchlosti vychystávania objednávok vám umožní pripraviť viac objednávok za deň, a tým zvýšiť predaj. Navyše zrýchlením logistických zásielok zlepšíte zákaznícku skúsenosť!
Ako teda postupovať?
V prvom rade si vyberte časovo úsporné obaly. Môže to byť obal, ktorý sa ľahko skladá, alebo obal, ktorý priamo obsahuje systém fixácie, aby sa skrátil čas strávený ručným vkladaním výplní. Mali by ste zvážiť aj mechanizáciu alebo automatizáciu logistických činností. Papierové alebo vzduchové plniace stroje, páskovacie stroje alebo stretch baličky na paletizáciu môžu výrazne urýchliť priechodnosť skladu a výrazne zefektívniť vychystávanie objednávok.
Nakupujte obaly vo veľkom
Ak chcete racionalizovať svoje náklady na balenie, nie je nič lepšie ako objednávať obaly vo veľkom. Väčšina špecialistov vám umožní využiť výhodnejšie ceny pri objednávaní väčších objemov obalov.
Ako teda postupovať?
Zistite si, aké ceny ponúka váš poskytovateľ logistických obalov, ak objednávate vo veľkom. Vopred si tiež naplánujte objem obalov, ktoré budete v danom období potrebovať, a vyčleňte si v sklade priestor na ich uskladnenie.
Ak je to potrebné, outsourcujte logistické služby
Externá logistika zahŕňa zverenie celého vášho dodávateľského reťazca alebo jeho časti externému poskytovateľovi logistických služieb s optimálnymi odbornými znalosťami v oblasti riadenia objednávok a logistickej expedície. Outsourcing vám môže umožniť sústrediť sa na vašu hlavnú činnosť, čím sa optimalizuje vaša marketingová alebo predajná stratégia a maximalizuje návratnosť investícií.
Ako teda postupovať?
Vyberte si správneho poskytovateľa logistického outsourcingu na základe jeho špecializácie vo vzťahu k vašim produktom a vášmu odvetviu podnikania. Potom analyzujte ich ceny: ak dokážu znížiť vaše súčasné logistické náklady, možno sa ich oplatí využiť.
Optimalizujte nakladanie dopravných prostriedkov
Ide o to, aby ste sa zbavili prázdneho miesta v zásielkach – pretože to vás môže vyjsť draho, keď vám dopravca účtuje poplatky podľa objemovej hmotnosti! Platí to najmä vtedy, ak posielate zásielky do zahraničia alebo expresne.
Ako teda postupovať?
Predovšetkým si vyberte obal, ktorý je skutočne prispôsobený potrebám ochrany vašich výrobkov. Pomôže vám to vyhnúť sa plytvaniu, napríklad pri plnení. Ak to váš tovar umožňuje, môžete sa rozhodnúť aj pre menej objemné obaly, ako sú flexibilné obaly (napríklad obálky) alebo extra ploché krabice. Ak máte vlastný vozový park, uistite sa, že jeho veľkosť zodpovedá objemu zásielok, ktoré denne spracujete.
Skontrolujte dodacie lehoty a optimalizujte logistické náklady
Expresné doručenie je najdrahší spôsob doručenia, ktorý ponúkajú poskytovatelia prepravy, a zároveň je to spôsob, ktorý doručí váš tovar zákazníkom najrýchlejšie. Dobrý dôvod zistiť, či ju vaši zákazníci naozaj potrebujú, a prípadne optimalizovať logistické náklady!
Ako teda postupovať?
Dajte svojim zákazníkom možnosť doručiť tovar menej rýchlo a ponúknite im lepšiu sadzbu za tieto dodávky rozložené v čase.
Spojte svoje zásielky s inými spoločnosťami
Sami sa presúvame rýchlejšie. Spoločne sa dostaneme ďalej – a čo je dôležitejšie, za nižšiu cenu! To je hlavný motív združeného doručovania, ktoré spočíva v spájaní zásielok od viacerých spoločností na expedíciu.
Ako teda postupovať?
Niektorí dopravcovia ponúkajú spoločné doručovacie služby pre rôznych zákazníkov. Ak nemôžete nájsť to, čo hľadáte, môžete tiež ponúknuť spoločnosti v blízkosti vášho skladu možnosť spojiť svoje zásielky.
Pravidelne vypisujte výberové konania na prepravu
Posledným zaujímavým spôsobom, ako optimalizovať logistické náklady, je snažiť sa získať najlepšie ponuky od poskytovateľov prepravných služieb bez toho, aby ste museli robiť kompromisy v kvalite poskytovaných služieb, a to pravidelným vyhlasovaním výberových konaní.
Ako teda postupovať?
Vytvorte komplexnú špecifikáciu svojich logistických potrieb a pošlite ju niekoľkým poskytovateľom služieb. Tí vám ľahko poskytnú informácie o ponúkaných zľavách v závislosti od objemu zásielok odoslaných každý mesiac.
Teraz máte všetky informácie, ktoré potrebujete na optimalizáciu nákladov v celom dodávateľskom reťazci – od stratégie obstarávania až po prepravné procesy!