Predávate ten istý produkt za rovnakú cenu a možno ešte lacnejšie ako konkurencia, a predsa sa k vám vaši zákazníci nevracajú? Dôvodov môže byť niekoľko. Možno má konkurencia zaujímavejší web, lepšie zákaznícke služby, lepší bonusový program alebo „len“ lepšie balí.
Balenie – faktor, ktorý veľa eshopov podceňuje, a pritom často rozhoduje o tom, či sa k vám zákazník vráti, alebo nabudúce nakúpi u konkurencie. O psychológii a dôležitosti obalov sa toho už napísalo veľa, ale väčšinou sa písalo o primárnom obale. Nemyslite si však, že len preto, že predávate produkty „niekoho iného“, sa vás obalový marketing netýka.
Nedávno sme riešili skúsenosť nášho kolegu, ktorý si objednal luxusnú šachovnicu, ktorú mu doručili v nepomerne veľkej krabici vyplnenej papierikmi od čokolády a letákmi. Kolega si objednal luxusný produkt, ktorý bol mu doručený zabalený v odpadkoch. Ešteže ho nekúpil ako darček a nenechal ho doručiť priamo obdarovanému. Niet divu, že nabudúce nakúpi u konkurencie, ktorá produkt predáva možno trošku drahšie, ale doručí ho v obale, ktorý odpovedá obsahu. A to len preto, aby jeho zážitok z nakupovania nezničilo sklamanie.
Už v roku 2014 Google zaznamenal 57 % nárast vzhliadnutí tzv. unboxing videí. Unboxing videá sú v podstate videá o rozbaľovaní produktov uverejňované väčšinou blogermi.
Tento typ videí je stále viac populárny na Slovensku aj vo svete. Prečo? Podľa výskumov psychológov je hlavným dôvodom očakávanie. Rovnaké očakávania, ako keby sme rozbaľovali darček. Nezáleží ani na tom, že sme si tovar sami objednali a vieme, čo krabica obsahuje. Od momentu, keď sme balík dostali do rúk, až do chvíle, keď produkt úplne rozbalíme, sme plní očakávaní.
Ľudia dokonca prežívajú aj určitú mieru očakávania aj v prípade, že balíček sami nerozbaľujú a na jeho rozbaľovanie sa len pozerajú. Ako by sa asi zatváril bloger rozbaľujúci balík od vás? Ako sa asi tvária vaši zákazníci, keď rozbaľujú vaše produkty?
Podľa štúdie Dotcom Distribution sa v roku 2016 až 40 % zákazníkov vyjadrilo, že by pravdepodobnejšie nakúpili v eshope, ktorý svoje produkty balí do darčekových alebo prémiových obalov. Čo predstavuje 11 % nárast v porovnaní s rokom 2015, kedy sa takto vyjadrilo len 29 % nakupujúcich.
Ako ovplyvňuje obal psychológiu zákazníka? Podľa štúdie:
- 68 % zákazníkov vníma vďaka kvalitnému obalu eshop luxusnejšie,
- 61 % zákazníkov prežíva viac vzrušenia pri prevzatí balíka,
- 44 % zákazníkom potvrdí kvalitný obal hodnotu produktu,
- 17 % zákazníkov obal uistí, že tento eshop je pre ľudí, ako sú oni.
Samozrejme, nie je produkt ako produkt
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že na kvalite balenia záleží pri prémiovom a luxusnom tovare. Najmenej záleží na obale produktov, ktoré nakupujeme do domácnosti (čistiace prostriedky, apod.). Ale aj pri domácich prostriedkoch balenie ovplyvňuje 25 % zákazníkov. Pri luxusnom tovare je to až 59 %!
Čo je prémiový obal?
Prémiový obal by mal splniť tieto 3 vlastnosti: Funkčnosť, Reklama, Prezentácia produktu.
Funkčnosť
Doručenie poškodeného tovaru rozhodne nevykúzli úsmev na tvári vášho zákazníka. Práve naopak. A ak si myslíte, že vás zachráni rýchle a jednoduché vybavenie reklamácie, ste na omyle. Znova získať dôveru sklamaného zákazníka je oveľa ťažšie, ako získať nového zákazníka. Nešetrite preto na kvalite obalového materiálu. V poriadku doručený produkt je alfou a omegou.
Reklama
Obaly sú jedným z najlacnejších a najjednoduchších spôsobov, ako značku budovať. Krabice alebo lepiace pásky s vlastným logom a potlačou predstavujú minimálne náklady, a pritom veľmi účinnú formu marketingovej komunikácie. Podľa štúdie, až 50 % zákazníkov pravdepodobnejšie odporučí eshop svojim známym , ak im bude tovar doručený v značkovom obale s personalizáciou eshopu.
Prezentácia produktu
Sekundárny a terciárny obal, teda ten, do ktorého eshopy balia produkty (napr. kartónová krabica), nemá byť len praktický. Má upútať pozornosť rovnako ako primárny. Vyvolajte pocit vzrušenia a očakávania u vašich klientov od prvej chvíle, ako váš balík vezmú do ruky. Odlíšte sa od konkurencie. Chce váš klient luxus? Nápaditosť? Dajte mu presne to, čo chce a za čo platí. Potom bude spokojný a bude sa k vám pre tento pocit vracať.
Bojíte sa zvýšených nákladov?
Ak podnikanie len rozbiehate, určite máte obmedzený kapitál a snažíte sa znížiť náklady všade, kde sa dá. Obal však nie je to správne miesto, kde šetriť, a to predovšetkým, ak značku ešte len budujete. Mali by ste to brať ako investíciu, aby ste mohli v budúcnosti viac zarábať.