e-commerce logistika

6 bežných problémov v logistike e-commerce (a ako ich riešiť)

10 min čítania 05 apríla 2024

Byť zodpovedný za stratégiu dopravy a logistiky spoločnosti v oblasti e-commerce nie je vždy jednoduché. Od riadenia zásob a zásobovania až po smerovanie a prepravu tovaru zo skladu vám môže rýchlo uniknúť nespočetné množstvo detailov. Každý z týchto detailov ovplyvňuje skúsenosť zákazníkov s vaším e-shopom aj vašu potenciálnu ziskovosť. Dva prvky, ktoré by vás mali motivovať, aby ste všetko zvládli majstrovsky.

Naši odborníci vám pomôžu pri riešení najčastejších problémov logistiky e-shopov, ktoré sme tu pre vás zhromaždili – samozrejme, spolu s praktickými riešeniami.

Optimalizujte svoje zásoby tak, aby ste lepšie spracovali objednávky

V hornej časti dodávateľského reťazca je kľúčové riadenie ponuky a dopytu vašich dodávateľov. Umožňuje vám znížiť nadmerné zásoby alebo výpadky zásob.

Dôležité je však aj monitorovanie zásob, aby ste vždy vedeli, čo je a čo nie je k dispozícii. Táto dostupnosť zohráva dôležitú úlohu pri skúsenostiach, ktoré ponúkate svojim zákazníkom, ktorí nesmú byť sklamaní, pokiaľ ide o dodacie lehoty.

Vašou úlohou je preto zaviesť rozumnú stratégiu zásobovania a zorganizovať logistický sklad e-commerce tak, aby ste mohli správne spravovať svoje zásoby.

Riešenia, ktoré treba zaviesť

Vyberte si spôsob skladovania vhodný pre vašu firmu.

  • Metóda FIFO, pri ktorej skladujete výrobky, ktoré boli dlho na sklade, čo najbližšie k baliacemu priestoru, je ideálna pre výrobky podliehajúce skaze.
  • Metóda LIFO (opak metódy FIFO) vám umožní ľahký prístup k najnovším výrobkom.
  • Metóda ABC umožňuje optimalizovať priestor podľa obratu výrobkov – produkty, ktoré sa objednávajú najčastejšie, sú najbližšie k vychystávačom.

Ak sa chcete dozvedieť viac o spôsoboch ukladania, prečítajte si článok na túto tému.

Zaveďte v sklade metódu označovania, ktorá jasne identifikuje každú zónu. Ak ste si vybrali metódu ABC, môžete napríklad v sklade definovať zóny A, B a C alebo označiť regály podľa rôznych typov výrobkov, ktoré obsahujú.

Vybavte sa systémom WMS (Warehouse Management System) na riadenie zásob a inventára. Ide o softvér, ktorý umožňuje sledovať príjem a výdaj zásob, takže máte vždy 360° prehľad o tom, čo sa v sklade deje.

Urýchlite prípravu objednávky

Dobre to poznáte: Vaši zákazníci očakávajú stále rýchlejšie a efektívnejšie dodávky. Navyše čelíte konkurenčným platformám elektronického obchodu, ktoré čoraz častejšie zavádzajú minimálne dodacie lehoty, ako napríklad doručenie do 24 alebo 48 hodín.

Z vašej strany ako e-obchodníka si to vyžaduje nielen výber dopravcov, ktorí rešpektujú tento typ termínu, ale aj optimalizáciu fázy prípravy objednávky, aby ste mohli svoje produkty rýchlo a efektívne zabaliť.

Riešenia, ktoré treba zaviesť

Optimalizujte svoju oblasť prípravy objednávok a najmä baliacu stanicu. Zrýchlite tým balenie, ale zároveň stanicu urobíte ergonomickejšou, aby ste znížili namáhanie v sklade. Uistite sa, že ste starostlivo vybrali stôl (ktorý musí byť čo najergonomickejší) a umiestnite najpoužívanejšie nástroje v dosahu operátorov.

Vyberte si časovo úsporné balenie. Obaly, ako napríklad krabice s okamžitou alebo rýchlou montážou (ktoré sa automaticky zostavujú stlačením bočných strán) alebo obaly s integrovaným polstrovaním, vám pomôžu ušetriť cenné sekundy pri príprave objednávky.

Inštalujte v sklade baliace stroje, ako sú stroje na výrobu papiera alebo vzduchového vankúša. Ak pravidelne používate výplňové materiály vo svojich zásielkach, tieto stroje vám umožnia zvýšiť rýchlosť balenia a zabezpečiť ochranu vašich produktov. Môžete sa rozhodnúť aj pre páskovacie stroje, aby ste urýchlili túto fázu balenia.

Poskytnite odlišnú zákaznícku skúsenosť

Ak chcete čeliť konkurencii a udržať si zákazníkov, musíte pracovať na zákazníckej skúsenosti s vašou značkou. Ako e-commerce podnik to samozrejme znamená ponúknuť zákazníkom bezproblémový zážitok z online nakupovania.

Riešenia, ktoré treba zaviesť

Vyberte si prepravcov zameraných na zákaznícku skúsenosť. Najmä musíte byť schopní ponúknuť svojim zákazníkom rôzne možnosti prepravy. V prípade doručovania do domu musia byť vaši dopravcovia schopní poskytnúť zákazníkom skutočnú flexibilitu a ponúknuť optimálne sledovanie zásielok.

Pri rozbaľovaní výrobkov buďte opatrní. Na tento účel si vyberte balenie, ktoré uľahčuje otváranie zásielok. Ideálne sú napríklad obaly s odtrhávacou páskou alebo uzáver z gumovej pásky namiesto lepiacej pásky. Mali by ste tiež dbať na prezentáciu faktúr a do balíkov zahrnúť dobroty a iné malé prekvapenia, aby ste dosiahli toľko žiadaný „wow“ efekt.

Prispôsobte si obal – alebo si ho dokonca vytvorte podľa svojich požiadaviek. Môžete najmä zvýrazniť farby vašej značky na samotnom obale (zvonku alebo zvnútra), alebo dokonca na spôsobe vypĺňania. Môžete tiež zahrnúť marketingový slogan alebo QR kód, aby ste mohli pokračovať v zákazníckej skúsenosti online.

Efektívne spravujte vrátenie objednávok

Spôsob, akým spravujete vrátenie tovaru, môže byť skutočným predajným argumentom pre vašich potenciálnych zákazníkov, ktorí sa chcú uistiť, že si objednali správny výrobok a v prípade potreby ho môžu vrátiť.

Správa vrátenia tovaru zákazníkom môže byť pre e-shop zložitou úlohou. Musíte pravidelne aktualizovať skladové zásoby a zabezpečiť, aby sa výrobky vracali v optimálnom stave.

Riešenia, ktoré treba zaviesť

Zverejnite na svojej webovej stránke jasné zásady správy vrátenia tovaru zákazníkmi. Zdôraznite ju na špeciálnej stránke, ale aj na predajných stránkach. Uveďte čo najjasnejšie zásady vrátenia tovaru vrátane lehôt, v ktorých je potrebné výrobky vrátiť, a súvisiacich nákladov. Ak je to možné, ponúknite bezplatné vrátenie tovaru.

Vyberte si obal na vrátenie tovaru. Tie sú špeciálne navrhnuté tak, aby chránili váš tovar počas prvej prepravy a následného vrátenia. Majú tiež niekoľko odtrhávacích prúžkov, takže zákazník ich môže opätovne použiť priamo bez toho, aby musel hľadať iné obaly.

Kontrolujte náklady na logistiku e-commerce

Či už ste malý e-shop alebo väčšia platforma, kontrola logistických nákladov je pre vašu ziskovosť kľúčová. Každú položku logistických výdavkov možno tak či onak optimalizovať.

Riešenia, ktoré treba zaviesť

Znížte hmotnosť a objem expresných a medzinárodných zásielok. Väčšina dopravcov účtuje poplatky za tieto typy doručovania na základe objemovej hmotnosti zásielky. Venujte preto čas eliminácii prázdneho priestoru v zásielkach výberom obalov, ktoré sú čo najbližšie k vášmu tovaru.

optimalna-velkost-balenia

Ak sa chcete dozvedieť viac, pozrite si nášho sprievodcu optimalizáciou hmotnosti a objemu zásielok.

Vykonávajte pravidelné výberové konania, aby ste našli správneho dopravcu za správnu cenu. Tieto výberové konania vám umožnia nájsť poskytovateľov služieb, ktorí zodpovedajú vašim očakávaniam a očakávaniam vašich zákazníkov, ale zároveň vám umožnia vynaložiť rozumný rozpočet.

V prípade potreby zvážte možnosť využitia logistickej platformy elektronického obchodu. Toto riešenie logistického outsourcingu môžete zvážiť, ak potrebujete spracovať naliehavé zásielky, riešiť sezónne špičky alebo sa chcete sústrediť na svoju hlavnú činnosť. Niektoré platformy môžu ponúkať zdieľané náklady na prepravu, čo vám umožní zasielať vaše produkty za nižšie náklady.

Zaveďte ekologicky zodpovednú e-commerce logistiku

Spotrebitelia majú čoraz väčší sklon bojkotovať značky, ktoré používajú postupy nešetrné k životnému prostrediu. Naopak, zostávajú verní značkám, ktoré informujú o svojich environmentálnych a sociálnych záväzkoch a predovšetkým ich dodržiavajú.

Možno už pracujete na environmentálnej zodpovednosti svojich výrobkov. Zamysleli ste sa však nad tým, akú dôležitú úlohu v tomto ekologickom imidži zohráva váš dodávateľský reťazec?

Riešenia, ktoré treba zaviesť

Vyberte si ekologicky zodpovedné obaly pre e-shopy. Máte na to rôzne riešenia: opakovane použiteľné, recyklovateľné, vyrobené z biologických surovín, biologicky rozložiteľné obaly atď. Aby ste to videli jasne, pozrite si pravidlo 5R pre obaly, ktoré zahŕňa:

  • Znížiť množstvo použitých surovín výberom obalu, ktorý je najbližšie k vašim výrobkom.
  • Ak je to možné, opakovane používajte obaly (napríklad v prípade vratných obalov).
  • Nahradiť obaly, ktoré nie sú veľmi šetrné k planéte, ekologickejšími alternatívami.
  • Obnoviť suroviny v čo najväčšej miere výberom obalov z obnoviteľných zdrojov (napr. obaly na biologickej báze).
  • V čo najväčšej miere recyklovať svoje obaly.

Nájdite si ekologicky zodpovedných dopravcov alebo si vyberte ekologické spôsoby doručenia. Môžete sa napríklad rozhodnúť pre doručenie na poslednú míľu kuriérom na bicykli alebo si vybrať dopravcov, ktorí jazdia na hybridných vozidlách alebo vozidlách na CNG (Green Natural Gas, ekologický zemný plyn).

Ak máte v rukách všetky tieto osvedčené postupy, ste pripravení zaviesť ziskovejšiu, efektívnejšiu a zodpovednejšiu logistickú stratégiu elektronického obchodu.

najlepších kategórií