Optimalizácia hmotnosti zásielok predstavuje budúcnosť (nielen) v oblasti e-commerce

4 min čítania 29 novembra 2021

Podľa výsledkov prieskumu spoločnosti RAJA v oblasti elektronických obchodov patrí medzi najväčšie priority popri ekológii a bezpečnosti aj optimalizácia nákladov na dopravu. Ako to v reáli dosiahnuť? Náklady na dopravu je možné ovplyvniť najmä voľbou vhodných obalových materiálov a správnou kalkuláciou prepravnej ceny.

Prieskum medzi obchodníkmi v oblasti e-commerce vykonaný spoločnosťou RAJA ukázal, že 20 % z opýtaných stavia na prvé miesto svojich priorít redukciu cien za dopravu. „Doprava je drahá a vo výsledku znižuje ziskovosť e-shopov. Obchodníci preto hľadajú riešenie, ako znížiť prepravné náklady pri zachovaní vysokej úrovne kvality dodávok, čo môže byť často veľká dilema” komentuje situáciu generálna riaditeľka spoločnosti RAJA Gabriela Fabianová.

Znižovanie nákladov by nemalo byť na úkor kvality obalu

Znižovanie nákladov spojené s balením a prepravou tovaru, by rozhodne nemalo byť na úkor kvality použitých materiálov. V tomto prípade by sa mohlo zvýšiť riziko poškodenia tovaru, ktoré súvisia s ďalším radom nákladov a stratou zákazníkov. Balenie je možné efektívne optimalizovať iným spôsobom, než vstupovať do rizika použitia lacnejšieho obalového materiálu. Medzi faktory, ovplyvňujúce cenu za dopravu patria:

● výška a hmotnosť produktu
● konštrukcia balenia
● obalový materiál
● objemová hmotnosť, čiže priestor, ktorý produkt pri transporte zaberá.

Rozhodujúcim faktorom je aj tzv. prepravná hustota balíkov, tú môžeme chápať ako hmotnosť na kubický meter. „Preprava 20 kilogramov peria tak môže byť drahšia ako preprava 20 kilogramov železa,” vysvetľuje Gabriela Fabianová. „Vhodne zvolený obal tak, aby sa vošiel na paletu alebo do nákladného vozidla, môže znížiť náklady až o 10 %,” dodáva.*

To potvrdzuje aj Aleš Juřina z obchodu Spolek milců čaje. „Česká pošta si nedávno začala účtovať dopravné podľa dĺžky najdlhšej strany. V tejto chvíli nastala výhoda obalov od spoločnosti RAJA, kde si môžeme vybrať optimálny rozmer balenia. Myslím, že vďaka vhodnému obalu môžeme ušetriť okolo 10–15 % prepravných nákladov,“ opisuje situáciu Juřina.

Ako zistiť optimálnu objemovú hmotnosť?

Jedným z najväčších súčasných trendov v logistike je znižovanie hustoty balenia zásielok a firmy, ktoré nebalia svoje produkty efektívne za to doslova platia – podľa takzvanej objemovej hmotnosti prepravnej ceny dnes určuje väčšina medzinárodných prepravných spoločností, ako je UPS, TNT, DPD alebo Der Kurier. Pri medzinárodnej preprave s objemovou hmotnosťou počíta aj PPL, Slovenská pošta ju potom využíva pri nadmerných zásielkach nad 850 kg.

Objemová hmotnosť sa počíta podľa rozmerov balíka: šírka x dĺžka x výška / 5000. Výsledok udáva objemovú hmotnosť, ktorá sa porovnáva s reálnou hmotnosťou balíka. Tú vyšší dopravcovia účtujú. Optimálna objemová hmotnosť je preto taká, čo sa najviac blíži hmotnosti reálnej.

Vďaka jednoduchému výpočtu môžete zistiť, koľko môžete ušetriť vďaka optimalizácii rozmerov balenia.
Namiesto stratégie jedného obalu pre všetko, sa preto oplatí vyskúšať individuálne balenie šité na mieru prepravovaných produktov. Pokiaľ je sortiment naozaj rozmanitý, ideálnym riešením pre online predajcov predstavuje použitie kartónov s nastaviteľnou výškou (teleskopické kartóny), ktoré sa veľkosti obsahu ľahko prispôsobia.

„Vďaka optimalizácii obalov je možné z dlhodobého hľadiska ušetriť po všetkých stránkach. Štúdie ale naznačujú, že mnoho balíkov obsahuje až 40 % prázdneho priestoru v škatuliach, ktorý treba niečím vyplniť. Zle zvolená veľkosť krabice tak nestojí len peniaze, ale zaťažujú aj životné prostredie – zaberajú viac miesta v dopravných prostriedkoch a spotrebuje sa zbytočne veľa materiálu. S objemovou hmotnosťou sa preto oplatí počítať aj v prípade, keď si prepravná spoločnosť za väčšie rozmery nič neúčtuje,“ dopĺňa Gabriela Fabianová.

*Prieskumu sa zúčastnilo 200 respondentov, z toho 150 sa pohybovalo iba v oblasti e-commerce.

Na balenie šetrite múdro

Podľa údajov spoločnosti RAJA, predstavujú materiálové náklady predstavujú v priemere 60% až 80% z celkových nákladov na obal. Cena materiálu závisí od rôznych parametrov, ako napríklad druh, kvalita alebo samotný výrobca obalu. Úlohu zohráva aj rozdielna konštrukcia rovnakého objemu niekedy potrebuje odlišné množstvo materiálu. Pri niektorých typoch materiálov dokáže „výmena“ výšky a šírky balenia ušetriť 20% použitého materiálu.

najlepších kategórií